V Praze 14. ledna 2004

Vážení čtenáři,

        jsme rádi, že jste projevili zájem o semiologii a o neurologickou propedeutiku. Těší nás upřímně, že se chcete seznámit s Multimediálním atlasem neurologických příznaků a syndromů, který mohl být připraven především díky ochotě a dobré vůli pacientek a pacientů Neurologické kliniky 2. lékařské fakulty Univerzity v Praze a ve FN Motol.

Bez pochopení našich pacientů by tato pomůcka určená studentům pro pregraduální i lékařům pro postgraduální studium neurologie nemohla vzniknout.

Základem se stala řadu let vznikající videotéka a semiologická databáze naší kliniky. Zpočátku náhodné „sbírání“ zajímavých kazuistik postupně přerostlo v systematickou práci, která se pokouší zmapovat celou oblast neurologických vyšetřovacích technik a syndromologie.

Autoři se vyznávají ze své úcty a obdivu k Leonardu da Vinci a tvůrcům fascinujících středověkých i novověkých anatomických atlasů, díky nimž se mohli celé generace seznamovat s taji a záhadami anatomie člověka. Autoři zároveň pociťují rozpaky plynoucí z toho, že název atlas jim právě s ohledem na mistrovská díla minulosti připadá nadsazený, snad až nepřípadný. Považují za nezbytné uvést, že jsou upřímně zavázáni autorům dodnes používaných učebnic neurologické propedeutiky – československým neurologům prof. Černáčkovi, prof. Vítkovi a prof. Vymazalovi, kteří jim umožnili prvé kroky v této nelehké a pro klinické neurovědní obory tak důležité oblasti.

Pokud tímto multimediálním atlasem aspoň zčásti přispějeme k větší názornosti studia neurologické propedeutiky a podpoříme zájem studentek a studentů o klinickou neurologii, budeme upřímně rádi. Uvítáme Vaše připomínky a náměty pro případné doplnění a revizi této učební pomůcky, jejíž autoři neměli přílišné aspirace a ani si nekladli jiný cíl, než vyhovět přání studentů naší fakulty, kteří oprávněně požadují moderní učební a názorné výukové pomůcky. Jim tedy náleží poděkování za inspiraci, protože stáli spolu s našimi pacienty u zrodu této pomůcky.

Naše poděkování v neposlední řadě patří též Fondu rozvoje vysokých škol, bez jehož pomoci by dílo nemohlo vzniknout - učebnice byla vypracována s finanční podporou grantu FRVŠ č. 2895/2003.


S přátelským pozdravem

M. Bojar, R. Černý, J. Vejvalka