[Domácí stránka] | [Učitelé
a zaměstnanci] | [Výuka:
syllabus] | [PhD program]
| [Výzkum] |
| [English
version]
Sylabus (Cor curriculum)
Vyžadované schopnosti:
Podkapitoly nazvané "Vyžadované schopnosti" jsou o schopnosti řešit
a interpetovat funkční mechanismy. Jsou převzaty z Medical Physiology Curriculum
Objectives Project, který byl v lednu 2000 zpracován The American Physiological
Society a Association of Chairs of Departments of Physiology. Jsou zaměřeny
primárně na normální funkce u člověka. Tam, kde je to z didaktických důvodů
výhodné je vyžadována interpretace poruchy funkce.
Jsou vodítkem pro aktivní úvahy a diskuse o jednotlivých medicinsky důležitých
oblastech a fyziologických mechanismech. Přesahují minimum nutné pro složení
zkoušky.
Sylabus výuky fyziologie 2005-6 (ke stažení
ve formátu pdf)
OBSAH:
ÚVOD
- FYZIOLOGIE jako disciplina, integrační úloha FYZIOLOGIE v medicíně.
- Historie české FYZIOLOGIE
BUNĚČNÁ A MEMBRÁNOVÁ FYZIOLOGIE
- Distribuce iontů na membráně, mechanismy, důsledky.
- Transportní mechanismy
- Kanály
- Transport iontů a buněčná excitace
- Transport iontů v epitheliálních buňkách
- Mechanismy sekrece v epiteliálních buňkách
- Regulace
Vyžadované schopnosti:
- Popsat polární strukturu vody a vysvětlit jak tvorba vodíkových
vazeb umožňuje disociaci solí, cukrů a jiných polárních molekul.
Hydrofobie a hydrofilie ve vztahu k polaritě vody.
- Popsat složení buněčné membrány. Jak relativní permeabilita buněčné
stěny pro vodu a elektrolyty vytváří osmotický tlak. Rodíl generování
osmolarity mezi částicemi, které volně přecházejí membránu a částicemi,
pro které membrána není propustná. Osmolarita plasmy. Měření osmolarity.
- Srovnat následující jednotky používaní pro vyjádření koncentrace:
mM, mEq/l, mg/l, mg%. Vypočítat váhová množství pro roztoky dané
koncentrace.
- Definovat Donnanovu rovnováhu a interpretovat biologické důsledky.
- Fickův zákon difuse. Popsat jak koncentrační gradient, plocha
difuse, čas a difusní dráha ovlivňují pohyb látky. Difusní koeficient.
- Rozdíl mezi "stedy state a ekvilibriem na membráně. Model pumpa
+ propustnost.
- Interpretovat jak Nernostova rovnice určuje chemické a elektrické
síly na membráně.
- Na základě Nernostovy rovnice určit směr pohybu iontu když: A.
membrnánový potenciál = rovnovážný potenciál, B. je > než rovnovážný
potenciál, C. je < než rovnovážný potenciál.
- Vyvětlit principy podílející se na vzniku klidoého potenciálu
buňky.
- Odlišit: difusi, facilitovanou difusi, sekundární aktivní transpot,
primární aktivní transport
- Popsat jak hydrolysa ATP umožňuje transport iontů proti elekrochemickému
gradientu (Na+ pumpa, Ca2+ pumpa v sarkoplasmatickém retikulu,
H+ pumpa v žaludeční sliznici)
- Pochopit roli ATP vázajících transportů kationtů
- Jak je využívána energie Na+ a K+ elektrochemického gradientu
přes plasmatickou membránu pro pohyb jiných solutů proti jejich
koncentračnímu gradientu (Na+/glukosa kotransport, Na+/Ca2+ výměna
nebo kontratransport)
- Definovat následující vlastnosti iontových kanálů: htadlo, aktivace,
inaktivace.
- Srovnat termíny: elektrotonické vedení, akční potenciál, saltatorní
vedení.
- Princip napěťově řízeného kanálu. Jak je zde genrován akční potenciál.
Role kanálu při depolarizaci, repolarizaci a hypepolarizaci.
FYZIOLOGIE TĚLESNÝCH TEKUTIN
- Příjem a výdej vody a iontů
- Kompartmenty tělesných tekutin, vývoj
- Regulace objemu a složení tělesných tekutin
- Žízeň
Vyžadované schopnosti:
- Rozebrat faktory určující objem buňky
- Jak buněčné transportní mechanismy (Na+/H+ výměna, Cl-/HCO3-,
Na+ - HCO3 kotransport) určujejí intracelulární pH.
- Vysvětlit na základě Starlinovy hypotesy jak permeabilita, hydrostatický
tlak a onkotický tlak ovlivňují transkapilátní výměnu tekutiny.
- Určit hlavní cesty příjmu a výdeje tekutiny. Jak změny příjmu
a výdeje ovlivní distribuci tekutiny těle?
- Vysvětlit princip měření objenu kompartmentů tělesných tekutin
rozpouštěním indikátoru. Význam časového faktoru.
FYZIOLOGIE LEDVIN
- Funkční morfologie nefronu
- Průtok krve ledvinou, měření, regulace
- Glomerulární filtrace. Funkční vlastnosti glomerulární membrány.
Faktory určující transport. Glomerulární filtrát (objem, složení).
Měření GFR.
- Filtrační frakce.
- Tubulární transportní mechanismy. Prox. tubulus. Dist. tubulus.
Transport solutů a močoviny. Transport aminokyselin, glukosy.
Měření tubulárního transportu. Regulace.
- Glomerulotubulární rovnováha
- Koncentrace moče. Funkce Henleho kličky. Koncentrační gradient
ve dřeni. Funkce sběracího kanálku. Regulace. Měření.
- Moč. Složení. Diuresa.
- Ledviny a regulace tělesných tekutin.
- Úloha ledvin v regulaci acidobasické rovnováhy. Tubulární transport
protonů. Pufrovací schopnosti moče.
- Fukce močového měchýře. Ureter. Regulace hladkého svalu močového
měchýře. Nervová regulace močení.
Vyžadované schopnosti:
- Interpretovat funkční důsledky lokalisace jednotlivých částí nefronu
(kůra, dřeň)
- Interpretovat funkční význam architektury renální cirkulace.
- Vysvětlit princip clearance a příkladu
- Na grafu vysvětlit závislost renálního vylučování inulinu, glukosy
a PAH na plasmatické koncentraci. Určit tubulární nálož, tubulární
maximum a splay.
- Vysvětlit princip měření průtoku krve ledvinou pomocí PAH. Vysvětlit
pojem efektivní průtok krve ledvinou. Jak ovlivní porucha renálních
funkcí měření.
- Aplikovat Starlingovu hypotesu rovnováhy na kapiláře na poměry
glomerulární kapiláry.
- Popsat význam vztahu periferního odporu vas afferens a vas efferens
pro množství a kvalitu vyloučeného glomerulárního filtrátu.
- Popsat myogenní a tubuloglomerulární zpětné vazby autoregulující
průtok krve ledvinou a velikost glomerulární filtrace.
- Odhadnout změny průtoku krve ledvinou a glomerulární filtrace
při
A. zvýšené syntese angiotensinu II
B. zvýšeném uvolnění atriálního natriuretického peptidu
C. zvýšené produkci prostaglandinů.
- Odhadnout změny průtoku krve a glomerulární filtrace při A. obstrukci
vývodných cest močových, B. hypoalbuminemii.
- Srovnat vztak průtoku krve a spotřeby kyslíku v ledvině, v kosterním
svalu a v srdci.
- Určit jak se změní distribuce průtoku krve v ledvině po farmakologické
blokádě prostaglandinů a NO.
- Srovnat význam transcelulárního a paracelulárního transportu glukosy,
PAH, vody a Cl-
- Popsat molekulrní strukturu, funkci a lokalisaci následujících
renálních transportních mechanismů,:
a. transportní ATPasy
b. iontové a vodní kanály
c. spřažený transport
Kterých iontů se týkají?
- Popsat intrarenální mechanismy regulující renální fuknci (NO,
endothelin, adenosin, cytokiny, prostaglandiny atd.)
- Určit nejdůležitější stimuly uvolnění ADH a popsat negativní zpetnou
vazbu sekrece ADH.
- Jaké bude mít důsledky porucha dřeňového koncentračního gradientu?
- Vysvětlit mechanismus tvorby koncentračního gradientu ve dřeni
ledviny.
- Vysvětlit význam změn permeability sběracího kanálku pro koncentrační
schopnost ledviny.
- Popsat faktory, které regulují sekreci K+ (aldosteron, plasmatická
koncentrace K+)
- Srovnat transport Na+ a glukosy v tubulární buňce.
- Popsat renální regulaci transportu Ca2+ a fosfátů parathormonem,
kalcitoninem a kalcitriolem. Jaké další faktory uvlivňují renální
trnasport Ca2+ a fosfátů? (Objem ECT, poruchy A-B rovnováhy)
- Určit hlavní místa transportu HCO3- v průběhu nefronu z pohledu
sekrece H+
- Faktory určující velikost transportu HCO3- tubulech.
- Určit renální transportní mechanismy, které budou kompensovat
náhlý pokles (vzestup) pH.
- Popsat změnu acidifikace moči po farmakologické inhibici karboanhydrasy.
CIRKULACE
- Transportní funkce cirkulace.
- Fyzikální principy průtoku krve.
- Fukce srdce.
- Mechanismus srdeční kontrakce (Isotonická a isometrická kontrakce.
Serová a paralelní elasticita. Heterometrická a homeometrická
regulace. Preload a afterload. Závislost tlak - objem. dP/dT.)
- Mechanismus srdeční excitace.
- Akční poteniciál srdečního svalu. Toky iontů, kanály. Sinusový
potenciál, regulace. Automatické generování rytmicity. Šíření
stimulu. Relat. a absol. refrakterní periody.
- Frekvence srdeční, regulace.
- EKG
- Minutový výdej srdeční. Regulace, měření.
- Srdeční ozvy.
- Srdeční práce.
- Srdeční metabolismus. Spotřeba a využití kyslíku
- Faktory určující dodávku kyslíku. Koronární průtok, regulace.
- Periferní cévy. Fyzikální koncept resistance a poddajnosti, viskosita
krve. Odpor - průtok ? tlak. Kritický uzavírací tlak
- Arterioly (regulace, autoregulace, úloha endothelu, nervová regulace)
- Regionální průtok - regulace. Vztah k metabolickým potřebám.
- Tlak krve.Faktory určující systolický, diastolický a střední tlak
krve. Měření tlaku krve. Pulsová křivka. Katetrizace. Hnací tlak,
transmurální tlak. Vliv hydrostatického tlaku krve
- Fukce žil. Kapacitní a odporové řečiště.
- Regulace tlaku krve. Tlak krve a distribuce průtoku krve. Vztah
objemu a tlaku krve. Srdeční výdej. Ledviny a regulace tlaku krve
(rovnováha tekutin - tlak krve. RAS, baroreceptory, ANF). Tlak
krve a morfologie cév.Tělesná námaha
- Kapiláry. Regulace průtoku krve kapilárami. Transport solutů.
Rovnováha na kapiláře. Edém
- Tvorba lymfy.
Vyžadované schopnosti:
- Porovnejte rozdíl trvání akčního potenciálu a refrakterní fáze
v srdečním svalu, kosterním svalu a nervu. Náčrtněte časový vztah
mezi akčním potenciálem v buňce srdečního svalu a výslednou kontrakcí
této buňky. Na základě tohoto grafu vysvětlete, proč srdeční sval
nemůže zůstat ve stavu trvalého (tetanického) stahu.
- Naznačte kroky spojující excitaci a kontrakci v srdečním svalu.
Načrtněte sekvenci dějů, jež jsou mezi začátkem akčního potenciálu
v buňce srdečního svalu a výslednou kontrakcí a následnou relaxací
této buňky. Popište specifické detaily zvláštní role Ca2+ v kontrole
kontrakce a relaxace srdečního svalu.
- Porovnejte srdeční a kosterní sval s ohledem na: velikost buňky,
elektrické spoje mezi buňkami a uspořádání myofibril. Na základě
propustnosti iontů a elektrického odporu popište roli gap junctions
ve tvorbě funkčního syncytia.
- Popište roli extracelulárního vápníku v kontrakci srdečního svalu.
Určete další zdroje kalcia, jež zprostředkují spojení excitace
a kontrakce, a popište jak intracelulární koncentrace vápníku
moduluje sílu stahu srdečního svalu.
- Popište roli Starlingova zákona v udržení výdeje levého a pravého
srdečního komorového oddílu.
- Definujte komorovou kontraktilitu v termínech: síla kontrakce,
předtížení (preload), dotížení (afterload).
- Načrtněte typický akční potenciál komorového svalu a buňky pacemakeru,
označte přesně jak osu velikosti napětí, tak osu časovou. Popište,
jak souvisí pohyb iontů s 5 fázemi srdečního akčního potenciálu.
Užijte tyto informace k vysvětlení rozdílů v modelech akčních
potenciálů různých srdečních buněk.
- Vysvětlete, jaké jsou důvody dlouhého trvání srdečního akčního
potenciálu a výsledné dlouhé refrakterní fáze. Co je výhodou dlouhého
plató srdečního akčního potenciálu a dlouhé refrakterní fáze.
- Počínaje SA uzlem zobrazte normální postup srdeční aktivace (depolarizece)
a popište, jakou přitom hrají roli specializované buňky. Naznačte
důsledky poruch ve vedení vzruchu některými z těchto oblastí.
- Vysvětlete funkční význam pomalého vedení AV uzlem. Popište faktory,
jež mají vliv na rychlost vedení AV uzlem.
- Vysvětlete iontový mechanismus pacemakerové automacie a rytmicity
a určete, které srdeční buňky mají pacemakerový potenciál a jaká
je jejich spontánní frekvence. Určete nervové a humorální faktory,
jež ji ovlivňují.
- Srovnejte obecně vliv sympatického a parasympatického nervového
systému na srdeční frekvenci a srdeční excitaci. Určete, který
oddíl autonomního nervového systému je dominantní v klidu a který
během cvičení. Pohovořte o iontových mechanismech těchto efektů
jak v pracovním myokardu, tak v buňkách pacemakeru.
- Popište, jak buněčné poškození, jehož výsledkem je méně negativní
klidový potenciál, ovlivňuje přesuny iontů při depolarizaci a
repolarizaci.
- Nakreslete a popište vztah délka ? napětí v jednotlivé srdeční
buňce. Vzájemně porovnejte buněčné charakteristiky délky, napětí
a rychlost zkracování s intaktními komorovými charaktreristikami
end-diastolickým objemem, tlakem a dP/dt.
- Definujte preload a vysvětlete, proč jsou komorový end-diastolický
tlak, síňový tlak a žilní tlak dobrými ukazateli komorového preload
v normálním srdci.
- Definujte afterload a vysvětlete, proč je arteriální tlak dobrým
ukazatelem afterloadu v normálním srdci. Naznačte důsledky zvýšení
nebo snížení arteriálního tlaku na srdeční pracovní napětí.
- Definujte kontraktilitu a vysvětlete, proč je dP/dt užitečným
indexem pro hodnocení kontraktility. Vysvětlete buněčný podklad
vlivu Ca2+ na kontraktilitu srdečního, ale ne kosterního svalu.
- Definujte rozdíl mezi srdeční prací a srdeční kontraktilitou.
Popište vliv změn preloadu, afterloadu a kontraktility na určenou
srdeční práci.
- Vysvětlete, jak změny sympatické aktivity mění komorovou práci,
metabolismus srdce, spotřebu kyslíku a srdeční výdej.
- Napište formulaci LaPlaceova zákona. Popište jeho použití na funkce
komor v normální a objemově přetížené komoře.
- Nakrelete smyčku tlak - objem v komoře a označte v ní fáze srdečního cyklu
(EKG, pohyb chlopní).
- Uveďte rozdíl mezi tepovým objemem a tepovou prací. Určete tepový
objem a tepovou práci ze smyčky tlak - objem.
- Definujte ejekční frakci a vypočítejte ji z end- diastolického
objemu a systolického objemu a/nebo tepového objemu. Určete změnu
ejekční frakce, jež by byla výsledkem změny: a) předtížení, b)
dotížení, c) kontraktility.
- Nakreslete změnu smyčky tlak - objem, jež by byla výsledkem změn:
a) předtížení, b) dotížení, c ) kontraktility, pro 1 cyklus a
nový ustálený stav, jež je dosažen po 20 nebo více cyklech.
- Popište základní funkční anatomii atrioventrikulárních a semilunárních
chlopní a vysvětlete jejich funkci.
- Nakreslete v přesných časových vztazích tlak, objem, srdeční ozvy
a EKG změny v průběhu srdečního cyklu. Označte intervaly isovolumické
kontrakce, rychlé ejekce, omezené ejekce, isovolumické relaxace,
rychlého komorového plnění, omezeného komorového plnění a kontrakce
síní.
- Jmenujte různé fáze komorové systoly a diastoly. Ukažte rozdíl
ve vztahu mezi tlakem a průtokem dovnitř a z levé a pravé komory
během různých fází srdečního cyklu.
- Vysvětlete proč a jak se děje levostranné a pravostranné liší
svým načasováním.
- Popište vlastnosti zvukové a sluchové percepce, jež tvoří základ
auskultace.
- Popište změny v rychlosti a viskozitě, jež způsobují vznik turbulence.
- Popište podstatu a načasování 4 ozev srdečních.
- Popište očekávané auskultační zvuky, jež definují mitrální stenózu,
mitrální insuficienci, aortální stenózu a aortální insuficienci.
Jakým způsobem ovlivňují srdeční cyklus, kyslíkové nároky levé
komory a koronární průtok krve.
- Definujte pojem dipól. Popište charakteristiky, jež definují vektor.
Popište, jak dipóly tvořené srdcem, vytvářejí jednotlivé vlny
na EKG.
- Popište konvenční umístění elektrod užívané v klinice při standardním
měření EKG. Vysvětlete umístění elektrod a polarity pro 12 kanálů
12-tisvodového elektrokardiogramu a standardní hodnoty kalibrační
amplitudy a rychlost posunu papíru.
- Jmenujte části typického bipolárního (svod II) záznamu EKG a vysvětlete
vztah mezi jednotlivými vlnami, intervaly a oddíly ve vztahu k
elektrickým poměrům v srdci.
- Vysvětlete proč se EKG křivka liší v jednotlivých 12 svodech.
- Definujte elektrickou osu srdeční a udejte její normální hodnoty.
Určete elektrickou osu srdeční ze znalosti velikosti QRS komplexu
ve standardnch svodech.
- Popište elektrokardiografické změny spojené navzájem s ischemií
myokardu, jeho poškozením a smrtí. Definujte průběh poškození
a popište, jak se přitom mění S-T segment EKG.
- Vysvětlete principy měření srdečního výdeje použitím: 1) Fickova
principu, 2) metodami užívajícími indikátor.
- Vysvětlete pojem ?střední arteriální tlak". Jaká je jeho normální
hodnota. Jak různé faktory ovlivňují jeho hodnotu.
- Definujte žilní návrat a popište, které faktory teoreticky určují
jeho hodnotu, které faktory jsou skutečně nejdůležitější v praxi
a jak by mohly různé vlivy měnit žilní odpor.
- Užijte graf kombinovaného srdečního výdeje/žilního návratu k určení,
jak budou vlivy, jako je krvácení, insufucience srdeční, autonomní
stimulace a cvičení, ovlivňovat srdeční výdej a tlak v pravé síni.
Řekněte, jaké fyziologické kompenzační mechanismy by mohly upravovat
akutní změny.
- Popište krevní komponenty (buňky, ionty, proteiny, destičky) a
uveďte jejich normální hodnoty. Porovnejte význam tří parametrů
červených krvinek, jejich počet, hematokrit a koncentraci hemoglobinu.
- Určete zdroj, stimulus pro tvorbu a funkci hormonu erytropoetinu.
Srovnejte míru syntézy červených krvinek vzhledem k jejich životnosti
a procento nezralých retikulocytů v krvi.
- Popište funkční důsledek ztráty jádra, ribosomů a mitochondrií
pro a) proteosyntézu a b) tvorbu energie v červené krvince.
- Popište proces hemolýzy a recyklace složek hemoglobinu. Vysvětlete
roli vápníku a oxidantů ve změně poddajnosti membrány červených
krvinek. Rozlište extravaskulární a intravaskulární hemolýzu.
- Pohovořte o rovnováze mezi syntézou a destrukcí červených krvinek
včetně popisu, jak jejich nerovnováha vede k anemii nebo polycytemii.
- Vysvětlete, proč jsou povrchové antigeny červených krvinek důvodem
pro typizaci krve podle ABO systému a Rh faktoru. Určete podle
těchto antigenů, který typ krve je univerzálním donorem a který
univerzálním příjemcem.
- Rozlište veličiny průtok a rychlost. Jaké mají jednotky a jaký
je jejich význam.
- Vysvětlete vztah mezi tlakem, průtokem a odporem v cévním řečišti
a vypočítejte jednu z těchto hodnot, pokud znáte dvě další. Aplikujte
tento vztah na arterie, arterioly, kapiláry, venuly a žíly. Vysvětlete,
jak je krevní průtok orgánem alterován změnami odporu v tomto
orgánu.
- Vysvětlete, jak Poiseuilleův zákon ovlivňuje odpor proti průtoku.
Užijte ho pro výpočet změny odporu tuhé roury (krevní cévy). Vysvětlete
odchylku od Poiseuilleuova zákona, jež vzniká v poddajné krevní
cévě.
- Popište vztah mezi průtokem, rychlostí a průsvitem a vliv cévní
poddajnosti na tyto proměnné. Aplikujte tyto vztahy na různé oddíly
cirkulace.
- Definujte resistanci a konduktanci cévního řečiště. Popište efekty
zvýšení resistance v sérii a paralelně na celkový odpor a průtok.
Aplikujte tyto poznatky při řešení problémů charakterizovaných
jako a) odpory v sérii a b) odpory paralelně. Aplikujte tento
model na redistribuci průtoku z aorty do tkání při práci.
- Vyjmenujte faktory, jež způsobují změnu laminárního proudění v
turbulentní. Popište vztah mezi rychlostí, viskozitou a zvukovými
fenomény, jako jsou šelesty.
- Vysvětlete principy průtoku stlačitelnou trubkou, Starlingova
odporu a jak tlakový gradient určuje průtok pro různé relativní
hodnoty tlaků přítokových, tlaků okolí a výtokových.
- Vysvětlete, jak se hemodynamika v krevních cévách, zvláště v mikrocirkulaci,
odvozuje podle teoretických zákonů anomální viskozity, roztažnosti,
osového proudění a kritického uzavíracího tlaku.
- Popište uspořádání oběhového systému a vysvětlete, jak je systémová
a plicní cirkulace spojena fyzikálně a fyziologicky.
- Vysvětlete, jak fyzikální vlastnosti oběhu (velikost cévy, tloušťka
stěny, její stavba, poddajnost, elastický odpor a viskozita krve)
ovlivňují pohyb krve a přívod živin.
- Popište měření krevního tlaku pomocí katetru a vysvětlete části
křivky krevního tlaku. Porovnejte ho s nepřímým měřením krevního
tlaku pomocí sfyngomanometru. Vysvětlete, jakým způsobem provádějí
měření systolického a diastolického tlaku. Z hodnot systolického
a diastolického tlaku vypočítejte tepový tlak a střední arteriální
tlak.
- Popište, jak arteriální systolický, diastolický, střední a tepový
tlak ovlivňují změny a) tepového objemu b) tepové frekvence c)
tepenné poddajnosti a d) celkového periferního odporu.
- Rozlište tlaky a saturaci kyslíkem v arteriích, arteriolách, kapilárách,
venulách a žilách jak v systémovém, tak v plicním řečišti. Vysvětlete,
jaký vliv mají na rychlost proudění krve, průsvit cév a objem.
- Jmenujte membránové receptory a druhé posly zprostředkující kontrakci
hladkého svalu cév pomocí noradrenalinu, angiotenzinu II a vasopresinu..
- Jmenujte membránové receptory a druhé posly zprostředkující relaxaci
hladkého svalu cév působením NO, bradykininu, prostaglandinů a
histaminu.
- Vysvětlete, jak přecházejí voda a soluty přes kapilární stěnu.
Užijte Fickův zákon pro difúzi pro určení faktorů, jež mají vliv
na difúzí zprostředkovanou dodávku živin z kapilár do tkání. Definujte
a uveďte příklady výměny omezené difúzí a průtokem.
- Popište, jak změny plochy kapilárního povrchu ovlivňují kapacitu
pro výměnu tekutin.
- Definujte Starlingův zákon a vysvětlete, jak jednotlivé oddíly
ovlivňují pohyb tekutiny přes stěnu kapiláry.
- Popište cestu migrace leukocytů v mikrocirkulaci včetně exprese
buněčných adhezivních molekul a rozpoznávání míst na buňkách cévního
endotelu.
- Počínaje postkapilární venulou popište proces angiogeneze, včetně
stimulů, jež spouštějí růst nových cév.
- Naznačte, jak omezený tlak nebo odpor v pre- a postkapilární oblasti
ovlivňuje kapilární tlak, a spojitost těchto změn s transmurálním
pohybem tekutiny.
- Užitím Starlingova zákona vysvětlete, proč se nehromadí tekutina
v plicním intersticiu .
- Popište, jak histamin ovlivňuje propustnost postkapilárních venul
a jak ztráty albuminu do intersticiálního prostoru podporují rozvoj
místních otoků.
- Popište mízní systém a vysvětlete, které strukturní charakteristiky
terminálních lymfatických cév dovolují reabsorbci velkých částic,
jako například proteinů.
- Vysvětlete rozdíly ve struktuře lymfatických a systémových kapilár
včetně významu hladkého svalu ve stěně lymfatických cév.
- Popište rozhodující roli lymfatického systému v absorbci tuků,
reabsorbci tekutin z intersticia a odstraňování velkých proteinů
z intersticiálního prostoru.
- Zobrazte vztah mezi intersticiálním tlakem a tokem lymfy. Vysvětlete,
proč normálně nevznikají otoky, pokud je vysoký intersticiální
tlak.
- Vysvětlete, jak vznikají otoky v souvislosti s: a) žilní obstrukcí,
b) lymfatickou obstrukcí, c) zvýšenou propustností kapilár, d)
selháním srdce, e) tkáňovým poškozením nebo alergickou reakcí
a f) malnutricí.
- Vyjmenujte anatomické prvky baroreceptorového reflexu.
- Vyjmenujte posloupnost dějů baroreflexu, jež se uplatňují při
akutním zvýšení nebo snížení arteriálního krevního tlaku. Popište
receptorovou odpověď, aferentní nervovou aktivitu, zapojení CNS,
eferentní nervové vedení do SA uzlu, komor, arteriol, venul a
hypothalamu.
- Vyjmenujte posloupnost dějů zprostředkovanou volumoreceptory,
jež vzniká při akutním zvýšení nebo snížení arteriálního krevního
tlaku. Popište receptorovou odpověď, aferentní nervovou aktivitu,
zapojení CNS, eferentní nervové vedení do srdce, ledvin, hypothalamu
cév.
- Rozlište působení sympatického a parasympatického nervového systému
na srdeční frekvenci, kontraktilitu, celkový periferní odpor a
žilní kapacitanci. Naznačte důsledky změny sympatické a parasympatické
nervové aktivity pro kardiovaskulární systém.
- Popište relativní vlivy krátkodobých a dlouhodobých mechanismů
regulace krevního tlaku a objemu.
- Popište kardiovaskulární reflexy spouštěné snížením krevního O2
a zvýšením krevního CO2.
- Popište tvorbu, mechanismy a cílové orgány působení angiotenzinu,
atriálního natriuretického faktoru, bradykininu a EDRF na kardiovaskulární
systém.
- Popište autoregulaci krevního proudění v mozku. Porovnejte myogenní
a metabolické teorie autoregulace. Určete, který mechanismus by
převládal při vysokém a který při nízkém středním arteriálním
tlaku.
- Popište, jak je teorie metabolické ragulace krevního proudění
důvodem aktivní a reaktivní hyperemie.
- Popište roli pO2, pCO2, pH, adenosinu a K+ v metabolické kontrole
krevního průtoku specifickými tkáněmi.
- Nakreslete cestu tvorby NO (EDRF), včetně substrátu a souhry mezi
endotelem a hladkým svalem cév.
- Rozeberte mechanismy, humorální regulace mikrocirkulace.
- Pohovořte o interakcích mezi 1) lokálními, 2) nervovými a 3) humorálními
kontrolními mechanismy a popište jednu ze situací, v níž převládá
regulace průtoku krve tkání každým jedním z těchto mechanismů.
- Popište roli angiogeneze v zásobení dlouhodobě zatížené tkáně
krevním průtokem a pro její metabolické nároky.
- Popište změny v objemu krve matky, jejím srdečním výdeji a periferním
odporu během těhotenství a porodu.
- Srovnejte model krevního oběhu plodu a normálního novorozence
včetně zdroje okysličené krve.
- Popište funkci ductus venosus, foramen ovale a ductus arteriosus
u plodu. Vysvětlete mechanismy uzavření těchto struktur po porodu.
- Pohovořte o relativních rozdílech v saturaci kyslíkem a tlakem
krve v hlavních krevních cévách a srdečních komorách plodu. Řekněte,
jak se tyto hodnoty změní po porodu.
- Vysvětlete nepříznivé důsledky stavu, kdy u novorozence nedojde
k uzavření ductus arteriosus nebo foramen ovale.
- Napište, počínaje protrombinem, enzymy a substráty, účastnící
se tvorby polymerů fibrinu. Rozlište zahájení tvorby trombinu
vnitřní a vnější cestou.
- Vysvětlete roli destičkové reakce při srážení. Rozlište trombus
a embolus.
- Vysvětlete, proč při aktivaci srážecí kaskády nedojde ke koagulaci
veškeré krve v těle.
- Popište fáze toku krve do myokardu komor během celého srdečního
cyklu. Popište rozdíly průtoku myokardem a) ve stěně pravé a levé
komory, b) v subendokardiální a subepikardiální oblasti levé komory.
Vysvětlete, která část komory je nejcitlivější na ischemické poškození
a proč se toto riziko zvyšuje při vysoké frekvenci srdeční.
- Vysvětlete výjimečnost arteriovenózní O2 diference a extrakce
kyslíku v srdci ve srovnání s ostatními tělesnými orgány.
- Vysvětlete mechanismus, jímž je koronární průtok krve spojen se
zátěží myokardu a popište stimuly, při nichž dochází ke zvýšení
koronárního průtoku.
- Vysvětlete, jak ovlivňuje sympatická stimulace frekvenci srdeční,
kontraktilitu a koronární cévní odpor a jak toto vede jak přímo,
tak nepřímo ke změnám koronárního průtoku. Vysvětlete relativní
důležitost přímého a nepřímého působení sympatiku v určování koronárního
průtoku během zátěže.
- Srovnejte lokální a nervovou kontrolu průtoku kosterním svalem
v klidu a během cvičení.
- Srovnejte vliv fazické a trvalé kontrakce kosterního svalu na
extravaskulární kompresi krevních cév a žilní návrat.
- Rozlište lokální a nervovou regulaci průtoku mozkem. Srovnejte
relativní význam O2, CO2 a pH při regulaci cerebrálního průtoku.
- Popište strukturní složky hematoencefalické bariéry a jak tato
bariéra brání přesunu plynů, proteinů a lipidů z krve do mozku.
Popište rozdíl mezi cerebrospinálním mokem a plazmou vzhledem
ke koncentraci proteinů a popište funkci cerebrospinálního moku.
- Popište rozdíl mezi místním a centrálním řízením cirkulace ve
splanchnické oblasti. Popište význam portálního systému jater
a jaterní arterie pro průtok a okysličování jater.
- Popište, jak je splanchnická cirkulace adaptována pro sekreci
a adsorbci. Popište enterohepatální cirkulaci.
- Popište rozdíl mezi lokálním a centrálním řízením krevního průtoku
kůží.
- Pohovořte o jednotlivých charakteristikách průtoku krve kůží,
jež se adaptují při regulaci tělesné teploty.
- Popište redistribuci srdečního výdeje během cvičení v CNS, srdečním,
splanchnickém, kožním oběhu, v cévách kosterních svalů. Vysvětlete
význam místní a centrální regulace v každém z těchto řečišť.
PLÍCE
- Ventilace plic. Parciální tlak plynu, měření. Gradienty dýchacích
plynů
- Koncepce alveolární ventilace, složení alveolárního vzduchu, mrtvý
prostor. Bohrova rovnice
- Plicní objemy, měření, interpretace
- Mechanismus vdechu a výdechu. Interpleurální tlak
- Plicní poddajnost (diagram tlak - objem, surfaktant, podstata
měření). Poddajnost hrudníku.
- Odpor plic (alveolární tlak, odpor dýchacích cest, sekrece hlenu),
odpor hrudníku
- Regulace tonu bronch. hladkého svalu (lokální, nervová)
- Larynx
- Obranné dýchací reflexy. Kašel.
- Regionální distribuce plicní poddajnosti a odporu plic. Distribuce
vdechovného vzduchu.
- Regionální průtok krve plicemi.
- V/Q. Hypoxická plicní vasokonstrikce. Alveolární mrtvý prostor,
venosní příměs. Vliv polohy těla. Fehn a Rahn diagram. Vztah dýchání
a průtoku krve.
- Funkce plicních kapilár
- Difuse. Transfer factor. Vztah difuse a V/Q (limitace difusí a
limitace perfusí)
- Metabolické funkce plicních kapilár
- Transport vody a iontů v plicích. Plicní edém.
- Nervová regulace dýchání. Příčiny rytmicity, regulace vdechu a
výdechu. Plicní zpětná vazba. Korové vlivy, řeč
- Chemická regulace dýchání. Karotická a aortální tělíska. Centrální
chemoreceptory. Mechanismus "oxygen sensing". Vliv hypoxie a hyperkapnie
na ventilaci (akutní, chronický). Ventilace na horách. Interakce
PO2 a PCO2 při regulaci dýchání
- Dýchaní a acidobasická rovnováha
- Apnoe, potápění
- Dýchání při tělesné námaze
- Plicní cirkulace
- Tlaky, měření.
- Dýchání - odpor plicních cév.
- Kritický otevírací tlak v plicním řečišti
- Regulace plicního cévního odporu
- Fetální cirkulace. Funkční důsledky prvního vdechu
KREV
- Červené krvinky, produkce, hemoglobin,zánik
- Neutrofily a makrofágy. Obranné mechanismy (adhese, adhesivní
molekuly, fagocytosa). Aktivace, produkce ROS, enzymů a cytotox.
faktorů
- Fyziologie zánětu
- Krevní skupiny
- Tranfuse
- Vývoj krevních elementů
- Zástava krvácení, vasokonstrikce
- Srážení krve. Formování destičkové zátky. Koaguace (konverze prothrombinu
na thrombin, konverze fibrinogenu na fibrin, tvorba prothrombin
aktivačního komplexu). Protisrážlivé mechanismy, plasmin. Pro
a antikoaguační rovnováha.
TRANSPORT KREVNÍCH PLYNŮ KRVÍ
- Kyslík. Množství kyslíku v krvi. Funkce hemoglobinu. Saturace,
parciální tlak.
- Dissociační křivka (vývoj). Faktory ovlivňující dissociační křivku
- Kysličník uhličitý. Henderson - Hasselbalchova rovnice. Karboanhydrasa.
Formy transportu CO2 v krvi. Interakce transportu O2 a CO2
Vyžadované schopnosti:
- Sestavte přehled hodnot parciálních tlaků a frakčních koncentrací
O2, CO2 a N2 ve vzduchu.
- Uveďte hodnoty PO2, SatO2, PCO2, HCO3 a pH v alveolárním vzduchu,
arteriální a smíšené venozní krvi.
- Nakreslete spirogram a vyznačte čtyři plicní objemy a kapacity.
Označte které objemy jsou zahrnuty v každé kapacitě. Zjistěte,
které objemy a kapacity nelze měřit spirometricky.
- Určete jak jsou vymezeny klinicky důležité hranice plicních objemů
(TLC, FRC, RV).
- Porovnejte příčiny a charakteristiky restrikčních a obstrukčních
plicních onemocnění a změny v dechových objemech které je provázejí.
- Definujte a porovnejte následující termíny: anatomický mrtvý prostor,
fyziologický mrtvý prostor, nevyužitá ventilace, alveolární ventilace.
- Porovnejte vzájemné vztahy mezi alveolární ventilací a arteriálním
PCO2 a PO2.
- Definujte následující termíny: hypoventilace, hyperventilace,
hyperkapnie, eupnoe, hypopnoe, hyperpnoe.
- Nakreslete vztah mezi tlakem a objemem (reziduálního objem - celková
kapacita plic - reziduální objem) při vdechu a výdechu. Vysvětlete
příčiny a význam hystereze křivek.
- Vypočítejte poddajnost plic a uveďte dva klinické příklady, kdy
je poddajnost zvýšena a snížena.
- Definujte povrchové napětí a popište jak se uplatňuje v plicích
(vliv velikosti alveolů a úloha surfaktantu). Jakou úlohu má surfaktantu
v prevenci atelektáz.
- Zjistěte, jaké síly vytvářejí negativní intrapleurální tlak. Jak
se změní poloha plic a hrudní stěny dostane-li se do pleurální
dutiny vzduch (pneumotorax)?
- Popište jak změny odporu dýchacích cest ovlivňují dynamickou plicní
poddajnost.
- Zakreslete do jednoho grafu: dechový objem, tracheální tlak, alveolární
tlak a pleurální tlak v průběhu dechového cyklu. Označte na obrázku
začátek inspiria a ukončení inspiria a expiria. V jakém vztahu
jsou hodnoty pleurálního tlaku a tlaku v dýchacích cestách při
pohybu vzduchu?
- Popište vliv průsvitu dýchacích cest a laminárního proudění na
odpor dýchacích cest.
- Určete změny hodnot FEV, FEV1, FVC, TLC a křivky průtok-objem,
jež jsou charakteristické pro patologické změny ve smyslu restrikčního
nebo obstrukčního plicního onemocnění. Popište, jak je v těchto
případech změněna FRC a reziduální objem.
- Vysvětlete mechanizmus dynamické obstrukce dýchacích cest a na
jeho základě vysvětlete posun sklonu křivky průtok-objem u CHOCHBP
(chronická obstrukční choroba bronchopulmonální).
- Popište rozdíly v tlaku, cévním odporu a odpovědi na hypoxii mezi
systémovým a plicním oběhem.
- Definujte zóny I,II,a III v plicích ve vztahu k tlaku v plicním
řečišti a tlaku v dýchacích cestách.
- Vysvětlete úlohu poddajnosti plicních cév a náboru neprokrvených
částí řečiště při změnách průtoku krve a odporu v plicním řečišti.
Určete, ve kterých oblastech plic se tyto dva mechanizmy uplatňují.
- Popište důsledky hypoxické plicní vazokonstrikce na distribuci
krve v plicích.
- Porovnejte kontrolní mechanizmy v dýchacích cestách a cévách,
které pomáhají udržovat normální poměr ventilace/perfuze.
- Vysvětlete hlavní funkce bronchiálního oběhu.
- Popište vliv vdechování NO na odpor plicních cév a hypoxickou
vazokonstrikci.
- Popište pravolevé zkraty a fyziologický mrtvý prostor (nevyužitá
ventilace). Jak souvisejí s výměnou plynů v plicích?
- Vysvětlete tvorbu plicního edému při: 1) zvýšení hydrostatického
tlaku, 2) zvýšení propustnosti, 3) zhoršení odvodu lymfy nebo
zvýšení centrálního venózního tlaku a 4) hemodiluci (např. doplnění
volumu fyziologickým roztokem).
- Uveďte hodnoty saturace kyslíkem v %, parciální tlak kyslíku a
obsah kyslíku v krvi.
- Nakreslete a popište disociační křivku hemoglobinu ukazující množství
rozpuštěného kyslíku a vzájemné vztahy mezi parciálním tlakem
kyslíku, saturací a jeho obsahem v krvi.
- Jaký vliv má tvar disociační křivky hemoglobinu na vazbu a uvolnění
kyslíku?
- Definujte P
- Ukažte, jak změny teploty, pH, PCO2 a 2,3 DPG ovlivňují tvar disociační
křivky hemoglobinu.
- Jak se změní tvar disociační křivky hemoglobinu, PaO2, PCO2 a
SaO2 při otravě oxidem uhelnatým a při anemii?
- Jmenujte faktory, které mají vliv na difúzi plynů.
- Vysvětlete využití oxidu uhelnatého pro měření difúzní kapacity
plic pro kyslík.
- Vyjmenujte v jakých formách je oxid uhličitý transportován v krvi.
Určete celkové a percentuální zastoupení každé z forem.
- Popište význam "chloridového shiftu" na transport CO2 krví.
- Určete který enzym je nezbytný pro transport CO2 v krvi. Kde je
lokalizován?
- Nakreslete disociační křivku oxidu uhličitého pro oxy a deoxyhemoglobin.
Uveďte vzájemné vztahy mezi vazbou O2 a CO2 na hemoglobin způsobující
Haldaneův efekt.
- Definujte respirační acidózu a alkalózu. Uveďte klinické příklady.
- Popište mechanizmy respirační kompenzace změn acidobazické rovnováhy.
- Jaké termíny použijete pro vyjádření alveolární ventilace podle
PCO2?
- Za použití zjednodušené rovnice vypočtěte parciální tlak kyslíku
v alveolech.
- Jak se projeví nerovnoměrnosti poměru ventilace-perfuze na velikosti
parciálních tlaků O2 a CO2 v alveolech a jejich výměně?
- Určete průměrnou hodnotu poměru V/Q. Vysvětlete jak je ovlivněna
distribuce ventilace a perfuze ve vertikálním směru (od apexu
k bazi).
- Určete relativní rozdíly v alveolárním a arteriálním PO2, PCO2,
pH, výměně kyslíku a CO2 v plicích směrem od apexu k bazi.
- Uveďte dva příklady nerovnoměrnosti V/Q.
- Uveďte, jak se měří difuzní kapacita pro kyslík (DO2), její fyziologické
hodnoty a význam zvýšení DO2.
- Uveďte tři reflexy, kterými je kompenzována nerovnoměrnost V/Q.
- Uveďte přehled chemoreceptorů reagujících na změny PO2, PCO2 a
pH, které se podílejí na regulaci ventilace. Určete, které receptory
jsou nejdůležitější pro vnímání změn krevních plynů při krátkodobé
(akutní) a dlouhodobé (chronické) hypoxii.
- Popište respiraci u osob s CHOCHBP, jaké změny budete očekávat
po podání kyslíku?
- Popište mechanizmy změn alveolární ventilace které nastanou bezprostředně
po výstupu do vysoké nadmořské výšky, po dvou týdnech pobytu a
po návratu.
- Popište vzájemný vztah mezi hypoxií a hyperkapnií v regulaci alveolární
ventilace.
- Vysvětlete význam centrálního řízení dýchání v průběhu tělesné
námahy a její vliv na hodnoty PCO2, PO2 a pH v arteriální a venózní
krvi.
- Jak se v souvislosti s věkem mění plicní objemy, poddajnost plic
a hrudníku a hodnoty krevních plynů?
- Jmenujte pět příčin hypoxémie.
- Uveďte, které mechanizmy se podílejí na očišťování dýchacích cest.
- Jakým mechanizmem dochází v plicích k očištění krve od vazoaktivních
látek (clearance). Uveďte, které látky jsou téměř kompletně vyloučeny
a které se nevyloučí ani při jejich velkém množství.
ENDOKRINOLOGIE
- Parakrinní, autokrinní a endokrinní regulace
- Hormony, typy struktura
- Biochemie hormonů
- FYZIOLOGIE receptorů
- Štítná žláza. Hormony. Metabolismus iodu. Transport hormonů štítné žlázy.
Účinky. Vývoj. Regulace.
- Pankreas. Insulin. Sekrece, transport. Receptory na insulin. Metabolické
účinky insulinu. Regulace sekrece insulinu. Glukagon. Interakce glukagon a
insulin.Endokrinní regulace glykemie.
- Nadledviny.
- Dřeň. Struktura a metabolismus. Účinky. Regulace.
- Kůra. Struktura a metabolismus. Transport. ACTH. Metabolické účinky glukokortikoidů.
Zánět. Účinky mineralokortikoidů. Adrenalektomie
- Stress
- Regulace metabolismu vápníku
- Kalcitonin
- Parathotmon
- Vitamín D
- Vztahy metabolismu Ca a P, resorpce, sekrece.
- FYZIOLOGIE kosti
- Hypofýza
- Přehled hypofyzárních hormonů
- Hormony středního laloku, cirkadiální rytmy.
- STH (struktura, metabolismus, receptory, regulace, somatomediny)
- FYZIOLOGIE růstu
- Gonády
- Ontogenetický vývoj
- puberta
- hypofyseální gonadotrofiny
- FYZIOLOGIE sexuální aktivity
- Funkce mužských a ženských sexuálních orgánů
- Regulace sexuální aktivity.
- FYZIOLOGIE koitu. Centrální regulace sexuálního chování
- Menstruace
- FYZIOLOGIE antikoncepce
- Těhotenství. Endokrinní změny. Systémové regulace při těchotenství. Fyziologie
placentárního transportu. Ranný vývoj plodu. Porod, regulační mechanismy
- Laktace
Vyžadované schopnosti:
- Vysvětlit princip negativní zpětné vazby sekrece hormonů
- Vysvětlit princip positivní zpětné vazby sekrece hormonů
- Popsat základní principy stanovení hormonů (RIA, ELISA, biologické testování)
- Srovnat termíny endokrinní, parakrinní a autokrinní.
- Porovnat hlavní místa účinku hormonů (membránový receptor, jádro)
- Definovat hormon, cílová buňka a receptor
- Porovnat účinky hormonů působících genovou expresi a hormonů působících
změnami fosforilace proteinů.
- Zhodnotit význam plasmatické vazby hormonu na přístup hormonů k místu účinku,
degradaci a regulaci sekrece.
- Vysvětlit význam sekrece, exkrece a degradace hormonu a distribuce a plasmatické
vazby an koncentraci hormonu v plasmě.
- Popsat cílové orgány účinku oxytocinu
- Vysvětlit stimuly uvolnění oxtocinu během těhotenství a laktace
- Popsat cílové orgány vasopresinu. Proč se vasopresin též nazývá ADH?
- Popsat biosyntezu, strukturu a působení hormonů předního laloku hypofysy.
- Vztah sekrece adenohypofysálních hormonů k funkci hypotalamu.
- Vysvětlit význam a důsledky pulsatilní a diurnální varibility sekrece adenohypofysárních
hormonů.
- Popsat jednotlivé kroky biosyntesy, ukládání a sekrece T3 a T4. Regulace
jednotlivých stupňů.
- Metabolismus jodu
- Vazba thyreoidálních hormonů v plasmě
- Popsat význam hormonů štítné žlázy pro vývoj.
- Popsat cílové orgány a receptory parathormonu a jednotlivé účinky.
- Popsat funkci osteoblastů a osteoklastů při rekonstrukci kosti. Regulační
mechanismy.
- Popsat časový faktor nástupu a trvání jednotlivých účinků parathormonu.
- Úloha "calcium sensing" receptoru v regulaci sekrece parathormonu.
- Cílové orgány a buněčné mechanismy účinká vitainu D.
- Popsat negativní zpetnou vazbu mezi parathormonem a biologicky aktivní formou
vitaminu D. (1,25(OH2)D3)
- Popsat cílové struktury kalcitoninu. Regulace sekrece.
- Popsat účiky kalcitoninu a zhodnotit jejich fyziologickou důležitost.
- Popsat biosyntesu nadledvinkových steroidních hormonů a klíčové strukturní
odlišnosti jednotlivých typů.
- Porozumět buněčnému mechanismu účinku kortikoidů.
- Popsat význam sekrece glukokortikoidů při stresu
- Identifikovat fyziologické stimuli sekrece mineralokortikoidů. Vztahy těchto
stimulů k regulaci exkrese Na a K..
- Negativní zpětná vazba regulující sekreci aldosteronu (schéma).
- Popsat biologické důsledky aktivace dřeně nadledvin. Určit cílové orgány
a tkáně podle receptorových subtypů a charakterizovat jednotlivé typy odpovědi.
- Popsat interakci katecholaminů a mineralokortikoidů při stresu.
- Určit cílové orgány glukagonu a popsat jednotlivé účinky. časový faktor
nástupu a trvání účinku glukagonu.
- Hlavní cílové orgány a účinky insulinu.
- Časový průběh nástupu a trvání účinku insulinu (ve srovnání s glukagonem)
- Vztah mezi glykémií a sekrecí insulinu. Faktory, které modulují sekreci
insulinu.
- Popsat vztah mezi růstovým hormonem a insulin-like growth factors. Jejich
vazba k proteinům regulujícím růst.
- Regulace sekrece růstového hormonu. Role hypothalamických faktorů a IGF-I.
- Cílové orgány a buněčné typy citlivé na IGF a odpovědné za růst do délky.
- Interakce hormonů štítné žlázy, gonad a nadledvinkových hormonů v regulaci
růstu.
- Vyjmenovat faktory které podporují influx a efflux glukosy, fuků a proteinů
do a z energetických zásobáren a určit jejich význam pro spotřebu glukosy
tkáněmi.
- Popsat endokrinní regulaci fukce varlat. fyziologicky produkované androgeny.
- Popsat buněčné účinky testosteronu
- Popsat nervovou, cévní a humorální komponentu erekce a ejakulace.
- Srovnat účinky testosteronu, dihydrotestosteronu. estradiolu a Mulerova
inhibičního faktoru na vývoj mužského a ženského reprodukčního traktu.
- Vysvětlit roli FDH, LH, estradilu, inhibinu a parakrinních faktorů při oogenesi
a maturaci folikulů.
- Popsat schéma sekrece hormonů regulujících ovulační cyklus.
- Vyjmenovat cílové orgány a buněčné mechanismy účinku estrogenů.
- Hlavní fyziologické účinky progesteronu, vztah k estrogenům.
- Učit úlohu oxytocnu, relaxinu a prostaglandinů při porodu.
- Vysvětlit roli estrogenů, progesteronu, placentárního laktogenu, prolaktinu
a oxitocinu na mléčnou žlázu v pubertě, těhotenství a při laktaci.
- Vysvětlit mechanismus inhibice sekrece mléka v těhotenství a spuštění laktace
po porodu.
- Rekulace sekrece a ejekce mléka, role sání.
- Vysvětlit fyziologickou basi jednotlivých metod antikoncepce.
FYZIOLOGIE ENERGETICKÉHO METABOLISMU A TĚLESNÉHO CVIČENÍ
- Energetický metabolismus. RQ. Měření. Energetická bilance. Regulace.
- Fyziologie výživy. Obesita.
- Tělesná námaha.
Vyžadované schopnosti:
- Popsat odlišnost v distribuci minutového srdečního objemu v klidu,
při aerobním cvičení (dlouhodobém) a při anaerobní (krátké a maximální)
tělesné námaze.
- Definovat VO2max a určit situace kdy je limitováno zvýšením minutového výdeje
srdečního a kdy výměnou plynů v plicích.
- Vysvětlete mechanismy kterými se při tělesné námaze zvýší minutová
ventilace a srdeční frekvence. Jak je možné, že se to děje bez
měřitelných změn koncentrace arteriálních plynů?
- Popište účinky treninku na srdce, koronární cirkulaci. Jak se
tyto mechanismy podílejí na zvýšení VO2max?
- Popište jak následující faktory ovlivní tělesnou výkonnost:
A. svalová únava
B. VO2max
C. anaerobní práh
D. pohlaví
E. věk.
- Popište jak fysická aktivita mění citlivost k insulinu a mechanismus
vstupu glukosy do buněk.
FYZIOLOGIE SVALU
- Mechanismus kontrakce kosnterního svalu
- Regulace svalového staku kosterního svalu
- Koordinace svalového stahu
- Kontrakce hladkého svalu
- Regulace kontrakce hlakého svalu
Vyžadované schopnosti:
- Vysvětlit funkční morfologii svalového vlákna na molekulární úrovni
- Vysvětlit molekulární podstatu svalové kontrakce
- Vysvětlit vztah excitace a kontrakce kosterního svalu.
- Popsat roli ATP při svalové kontrakci a relaxaci
- Vysvětlit odlišnosti ploténkového potenciálu a akčního potenciálu.
- Vysvětlit proč je jednotlivý stah menší než tetanus.
- Vysvětlit vztahy mezi klidovou, aktivní a celkovou tensí svalu.
- Namalovat a vysvětlit vztah mezi délkou a silou kontrakce a silou
konrakce a rychlostí zkrácení.
- Vysvětlit hlavní odlišnosti mezy rychlými a pomalými svalovými
vlákny.
- Definovat motorickou jednotku a popsat mechanismus náboru motorických
jednotek při svalové kontrakci
- Vysvětlit hlavní funkční odlišnosti kosterního svalu, myokardu
a hladkého svalu. Odlišnosti v regulaci kontrakce.
- Na schématu vysvětlit intracelulární mechanismy regulující kontrakci
a relaxaci hladkého svalu.
TERMOREGULACE
- Mechanismy výdeje tepla
- Centrální a humorální regulace produkce tepla.
- Vývoj produkce tepla.
Vyžadované schopnosti:
- Schéma tepelné rovnováhy (produkce / ztráty). Určit mechanismy,
které se uplatňují při posunu od tepelných ztrát k produkci tepla
když teplota okolí poklesne pod teplotu tělního jádra.
- Srovnat stabilitu teploty tělesného jádra s variabilitou kožní
teploty. Význam regulace průtoku krve kůží a pocení pro regulaci
tepelní bilance.
- Jaké mechanismy se budou uplatňovat při udržení teplotní rovnováhy
při: A. pobytu v poušti, B. lyžování, C. pádu do ledové řeky
- Vysvětlit jak se liší mechanismy zvýšení tělesné tepoty při tělesné
námaze a při chřipce.
FYZIOLOGIE GASTROINTESTINÁLNÍHO TRAKTU
- Mechanismy trávení
- Regulace gastrointestinálního traktu. Gastrointestinální hormony.
Nervová regulace.
- Mechanismus polykání
- Žaludek. Sekrece pepsinu a HCl, regulace. Regulace motility.
- Tenké střevo. Exokrinní sekrece pankreatu. Střevní sekrece. Regulace
motility.
- Interakce žaludeční a střevní sekrece.
- Tlusté střevo. Resorpce. Regulace motility. Defekace.
- Střevní imunitní mechanismy.
- Játra. Sekrece a metabolismus žluče. Metabolismus a sekrece bilirubinu.
- Funkce a regulace žlučníku
Vyžadované schopnosti:
- Určete hlavní charakteristiky a časové vztahy cefalické, gastrické
a inttestinální fáze trávení
- Popište typy luminálních stimulů, které spouštjí gastrointestinální
reflexy.
- Popsat hlavní rozdíly sympatické a parasympatické regulace střevního
nervového systému a efektrových struktur v GI traktu.
- Inhibiční a excitační GI neurotransmitery (noradrenalin, acetylcholin,
CCK, VIP, histamin, somatostatin)
- Popsat anatomickou lokalisaci endokrinních buněk sekretujících
gastrin, sekretin, CCK, GIP a moilin.
- Popsat funkci somatostatinu a histaminu jako parakrinních regulátorů
sekrece žaludeční kyseliny.
- Rozdíl plasmatické koncentrace a koncentrace iontů ve slinách.
Význam objemu sekrece slin.
- Identifikovat stimuli pro zvýšení sekrece slin.
- Stimulus pro polykání. V které fázi se polykání stane automatické
(nezávislé na volní kontrole)
- Rozdíl mezi primární a sekundární peristalsis.
- Popsat úlohu žaludeční HCl při trávení.
- Popsat stimuli pro sekreci pepsinogenu
- Popsat mechanismus produkce H+ (role K+, Cl-, HCO3, karboanhydrasy,
H+-K+ ATPasy a Na+-K+ ATPasy)
- Popsat mechanismy modulující žaludeční sekreci HCl (vagus, gastrin,
histamin, somatostatin)
- Identifikovat stimuli zvýšení a snížení sekrece gastrinu
- Definovat receptivní relaxaci žaludku a popsat mechanismus a důsledky.
- Popsat peristaltiku žaludku.
- Určete vliv následujících stimulá na vyprazdňování žaludku (zohlednit
duodenální zpetnou vazbu) A. složení potravy (osmolarita, tuk,),
B. velikost částic potravy, C. objem žaludeční náplně).
- Popsat echanismus, kterým je žaludeční chymus neutralisován v
duodenu.
- Popsat mechanimus, kterým jsou pankreatické zymogeny aktivovány
ve střevě.
- Identifikovat stimuly sekrece sekretinu a CCK. Buněčné mechanismy,
kterýmy tyto působky regulují pankreatickou sekreci. Synergistický
efekt sekretinu a CCK.
- Úloha CFTR v regulaci pankreatické sekrece. Jaké bude mít účinky
cystická fibrosa na pankratickou sekreci.
- Popsat jaterní metbolismus a sekreci biirubinu.
- Určit účinky sekrece CCK na vylučování žluče.
- Popsat roli žluče v procesu trávení.
- Definovat enteroheptickou cirkulaci
- Porovnat střevní aktivní transport aminokyseli s aktivním transporten
di- a tripeptidů. Zdroj energie transportu.
- Popsat úlohu endoplasmatického retikula při zpracování lipidů
absoebovaných přes apikální membránu enterocytů
- Popsat složení a tvorbu chalomikronů, jejich pohyb přes basolaterální
membránu enterocytů.
- Popsat změny osmolarity při prostupu chymu ze žaludku do duodena
a do tlustého střeva
- Schéma buněčných mechanismů sekrece Na, K a HCO3 . Regulace aldosteronem.
- Popsat základní elektrický rytmus tenkého střeva
- Popsat rozdíl střevní motility při absorbčí fázi (segmentace)
postabsorbční fázi v období mezu jídly (migrační komplex)
- Popsat vliv distense na střevní motilitu.
- Definovat gastroileální reflex.
- Porovnat motlilitu tenkého a tlustého střeva.
NEUROFYZIOLOGIE
- Obecný úvod. Anatomické a histologické předpoklady funkčních interpretací,
- Obecná neurofyziologie
- Neuron, gliová buňka. Hematoencefalická bariéra.
- Metabolismus a výživa nervové tkáně
- Základní fukce synapse
- Přehled neurotransmiterů a neurohormonů
- Ionotropní a metabotropní mechanismy synaptického přenosu.
- G proteiny a "second messengers"
- Elektrofyziologie neuronu
- Klidový membránový potenciál: Iontové a elektrické gradienty.
- Akční potenciál. Vlastnosti excitabilních membrán. Absolitní a relativní
refrakterní periody. Vedení AP.
- Postsynaptický potenciál. Excitace a inhibice. Generátorový potenciál receptorů
- Akomodace nervového vlákna a adaptace receptoru.
- Stimulace nervových buněk a její záznam. Elektrické fenomeny objemového
vodiče. Extracelulární záznam a stimulace EEG, evokované potenciály, chronaxie,
Pflugerův zákon
- Reflexní a nereflexní aktivita.
- Učení a paměť.
- Obecná struktura nervového systému
- Periferní nervový systém
- Organisace centrálního nervového systému
- Principy vývoje nervového systému
- Funkce míchy
- Fyziologie prodloužené míchy
- Funkce thalamu. Fyziologie bolesti.
- Hypothalamus a autonomní nervový systém
- Motorické funkce: Kůra, basální ganglya, mozeček.
- Pyramidový a extrapyramidový systém
- Mozková kůra. Intelekt.
- Spánek a bdění. Modulační systémy.
- Motivace a emoce.
- Fyziologie zraku
- Fyziologie sluchu
- Chuť a čich
Vyžadované schopnosti:
- Popsat podstatu akčního potenciálu
- Definovat kapacitanci membrány a vysvětlit jak membránová kapacitance
ovlivňuje proud v myelinozovaných a v nemyelinizovaných neuronech.
- Srovnat rychost vedení různých nervů. Jak je rychlost vedení ovlivněna tlouštkou
vláken a jejich myelinizací. Jak se tyto vlastnosti uplatňují v klasifikaci
neuronů (1a, Ib, II, III, IV nebo A___A_, A_, b a c vlákna)
- Popsat iontovou podstatu inhibičního a excitačního postsynaptického
potenciálu. Jak tyto ovlivňují synaptický přenost.
- Popsat vliv hyperkaleime, hyperkalcemie a hypoxie na klidový a
na akční potenciál.
- Popsat chemickou neurotransmisi s dodržením časové následnosti
jevů počínaje příchodem vlny depolarizace na presynaptickou membránu
a konče tvorbou stupňujícího se potenciálu na postsynaptické membráně.
- Popsat tvorbu, inaktivaci, lokalisaci a mechanismus aktivace receptoru
u následujících neurotransmiterů:
acetylcholin
katecholaminy
serotonin
histamin
GABA
glutamat
endorfiny
enkefeliny
dynorfiny
substance P
- Popsat tvorbu a reabsobci cerebrospinálního moku
- Vysvětlit mechanismy oddělení hematoencefelickou bariérou.
- Popsat úlohu sferentačního systému. Význam koaktivace
- popsat metody užívané k měření nervové vodivosti
- Porovnat funkční organisasi sympatiku a parasympatiku
- Popsat lokální faktory určující průtok krve mozkem.
- Popsat submodality diskrimaniční hmatové sensitivity
- Srovnat proprioceptivní systémy mozečku a kůry.
- Určit jednotlivé typy nediskriminační citlivosti
- Vysvětlit percepci bolesti. Ventrální zpracováni, úloha endorfinů.
- Vysvětlit vrátkovou teorii bolesti
- Vysvětlit mechanismy přenesené bolesti.
- Popsat optické systémy oka
- Popsat elektrické projevy bipolárních buněk, horizontálních uněk,
amakrinních buněl a ganglyových buněk oka.
- Popsat mechanismus aktivace tyčinek a 3 typů čípků
- Vysvětlit princip prostorového vidění
- Popsat receptory chuti a jejich aktivaci.
- Namalovat lidský audiogram a vysvětlit změny vznikající stářím.
- Vysvětlit jak je v hlemýždi prováděna frekvenční analýza zvuku
- Popsat mechanismy stimulace orgánů zjišťujících polohu a pohyb.
- Popsat mechanismus vzniku nystagemu
- Namalovat diagram systémů řídících motoriku (vzájemné interakce kůry, basálních
ganglií, mozečku, thalamu, motorických jader prodloužené míchy, míšních reflexů
a systému
- Na základě znalostí fukční lokalizace v mozečku odvodit poruchy,
které vzniknou při destrukce jeho jednotlivých částí.
- Srovnat spinální proprioceptivní dráhy do mozečku a do kůry.
- Popsat hlavní spojení mezi bazálními ganglii a kůrou. Úloka basální
ganglií v řízení pohybu a v propojení mediálního a laterálního
motorického systému.
- Vytvořit schéma vzájemných vztahů struktur podílejících se na
plánování, začátku a správném provedení volního pohybu
- Popsat Brodmanovy oblasti pro zrak, somatickou sensitivitu, motoriku
a řeč.
- Popsat korové oblasti potřebné pro řeč.
- Popsat korové oblasti nutné k prostorové orientaci.
- Popsat funkce prefrontální asociační kůry.
- Vysvětlit fyziologickou podstatu evokovaných potenciálů a EEG
- Popsat primární rytmy EEG.
- Popsat nervové systémy nutné pro spánek a pro probuzení. Význam
neurochemických systémů
- Popsat stadia spanku. Jak se tato stadia mění se stárnutím. Jak
se mění spánkový cyklus v průběhu života.
- Popsat hlavní funkce hypotalamu (žízeň, hlad, regulace teploty
a obranné mechanismy)
- Popsat fukce hypokampu a amygdaly. Význam dopaminu.
- Popsat projevy a mechanismy stárnutí nervové soustavy.
- Vysvětlit základní odlišnosti krátkodobé a dlouhodobé paměti.
- Vysvětlit základní mechanismy paměti.
ŽIVOT V EXPTREMNÍCH PODMÍNKÁCH
VÝVOJ A KRITICKÉ VÝVOJOVÉ PERIODY.
[Domácí stránka] | [Učitelé
a zaměstnanci] | [Výuka:
syllabus] | [PhD program]
| [Výzkum] |
| [English
version]